lørdag 15. mars 2014

Kull 3: 13 dager gamle - Første photoshoot!

Endelig er tiden inne for å ta noen ordentlige bilder av de små!

Som vanlig pleier jeg på denne tiden å ta litt gruppebilder av de små. Til sammenlikning kan dere se kull 1 da de var 13 dager gamle her, og kull 2 da de var 16 dager gamle her. Dette gir også en mulighet til å begynne å melde sin interesse for enkeltunger, til de av dere som står på reservasjonslisten.

Jeg vil også avsløre navnene til gjengen i dag, etter at jeg har konkludert med at vi har tre jenter og tre gutter i kullet. Deres oppdretternavn er som følger:

Min Dyreverdens Carly (hunn, BE Cream helfarget)
Min Dyreverdens Clementine (hunn, BE Cream banded)
Min Dyreverdens Calvin (hann, BE Cream banded)
Min Dyreverdens Chloé (hunn, BE Ivory banded)
Min Dyreverdens Chino (minstemann, hann, Silver sable banded*)
Min Dyreverdens Calexico (hann, Silver sable banded*)

*Jeg er ganske sikker på at disse to blir Silver sable, og ikke vanlig Sable. 

For de som lurer på pelslengde på ungene kan jeg ikke si noe sikkert før ungene er tre uker, tidligst. Likevel regner jeg med at det blir som i forrige kull: Alle ungene med banded-mønster blir korthåret, og ungen som er helfarget blir langhåret. Hvorfor det? Jo, det har med genetikk å gjøre. Jeg fikk en super forklaring av ei av de som følger bloggen min, Vic:
"Tenkte du kanskje ville synes det var interessant å vite at genet for hårlengde (l/L) og genet for mønsteret banded (Ba/ba) faktisk er koblet hos syrisk hamster. Det vil si at de sitter på samme kromosom og så nær hverandre at de i 9 av 10 tilfeller nedarves sammen (overkrysninger forekommer). Hos Archie, som har genotype BabaLl, sitter tydeligvis Ba+L og ba+l  på samme kromosom. Tilfeldige overkrysninger av gener mellom kromosomene forekommer, men statistisk sett vil de fleste banded-ungene bli korthåret nå også."
Tusen takk for forklaringen, Vic!

Her er de herlige bildene jeg fikk tatt i dag:
13 dager: Hele gjengen! Fra venstre: Min Dyreverdens Calexico (hann, Silver sable banded), Min Dyreverdens Calvin (hann, BE Cream banded), Min Dyreverdens Carly (øverst. Hunn, BE Cream helfarget), Min Dyreverdens Chloé (hunn, BE Ivory banded), Min Dyreverdens Chino (hann, silver sable banded) og Min Dyreverdens Clementine (hunn, BE Cream banded). 

13 dager: Guttene. Fra venstre: Min Dyreverdens Calvin (BE Cream banded), Min Dyreverdens Calexico (Silver sable banded) og Min Dyreverdens Chino (Silver sable banded). 

13 dager: Jentene. Fra venstre: Min Dyreverdens Chloé (BE Ivory banded), Min Dyreverdens Carly (BE Cream helfarget) og Min Dyreverdens Clementine (BE Cream banded). Allerede i dag begynnter jentene å åpne øynene!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar