tirsdag 7. januar 2014

Gledelig gjensyn med kull 2: Del 2

Hei alle!

Vi har hatt en enorm respons på reservasjoner til kull 3, som ventes neste uke, og for det må jeg bare si tusen takk, og velkommen til alle nye dyrevenner som leser bloggen vår nå! Jeg vet det er mange som lurer på hvordan det går med Ellie og kull 3. Jeg lager en post om det om noen dager. Følg www.facebook.com/MinDyreverden så lenge, der oppdaterer jeg kontinuerlig. Frøkna har ikke gått opp så mye i vekt, men viser tegn til å være drektig. Så da håper vi det blir unger om én uke, men 15 stykker som sist tror jeg nok ikke det blir! :-)

Endelig har jeg fått tid til å sette meg ned og lage en ny post om hvordan flere av de skjønne ungene fra kull 2 (født 26.09.13.) har det nå. I siste innlegg (del 1), var det gjensyn med både Brassica, Beckham, Bellona, Barney og Blitz. Det kan du lese HER.

Nå står Bronx (sable, langhåret), Blanca (ivory, langhåret), Bentley (cream, langhåret), Bebi (silver sable, langhåret), Bellie (ivory banded, korthåret), Berlin (cream banded, korthåret), Belize (silver sable, langhåret) og Blomst (sable banded, korthåret) for tur. De fleste av disse bildene fikk jeg i desember, dermed er nok ungene enda litt større nå, men de er fortsatt ikke helt fullvoksne før om en måneds tid.

Tusen takk til alle hamstereierne som har bidratt med tekst og bilder!

Min Dyreverdens Bronx 


Bronx er en heldig liten kar (i grunn veldig stor - en av de største gutta i kullet). Han lever livets glade dager i Bodø (!) med hamsteroppdretter Merete og hennes herlige hamstergjeng i Fraglebergets hamsteroppdrett.

Jeg har stadig kontakt med Merete som felles hamsterentusiast og -oppdretter, og er dermed så heldig å få se og høre mye til Bronx også. Jeg kan fortelle at han har blitt en stor og flott kar. Han er nysgjerrig og aktiv, tam og avbalansert i temperamentet. Dessuten har han begynt å bli svært så interessert i hamsterjentene i huset. Og det er bare bra, for i løpet av 2014 skal han bli far til forhåpentligvis mange, sunne unger hos Fragleberget.
Min Dyreverdens Bronx

Min Dyreverdens Blanca (Trixie) 

Min Dyreverdens Blanca "Trixie"
Skjønne lille Blanca, som var nestsistemann til å bli solgt bor hos et hyggelig og veldig dyrekjært samboerpar. Matfar er fotograf, så da fikk vi dette flotte bildet av Blanca, som nå heter Trixie. De kan også fortelle at Trixie er en leken og glad jente, som mer enn gjerne kommer ut av buret sitt for litt selskap.

Takk for oppdatering!


Min Dyreverdens Blomst 
Vesle Blomsten vår var ei av de første ungene som fikk navn i kull 2, og hun har beholdt det samme navnet siden. Rett før jul fikk jeg en veldig hyggelig mail fra matmor Vilde på 13 år. Her er det Vilde skrev:
"Blomst har det fantastisk bra, og lever i beste velgående. De to første dagene stakk hun faktisk av, men vi fant henne, og plasserte henne trygt i buret igjen.


Hun liker å leke, og å komme seg ut av buret og tusle innimellom. Hun er en fantastisk hamster.


Hun er nyskjerrig, og er nesten helt tam. Gjenstår litt, og hun er nok tam innen nyttår Smilefjes 
Hun elsker hjulet sitt, og løper ofte, og er en snill hamster. Du gjorde en super jobb med henne før hun kom hjem til oss Smilefjes"

Kjempekoselig å høre, Vilde, tusen takk!
Min Dyreverdens Blomst. Se så mange flotte treleker hun har i bakgrunnen!


Min Dyreverdens Bellie 

Bellie - som er prikk lik sin far Archie og bror Blitz - blir godt tatt vare på av matfar Elias og familien hans. De forteller at Bellie har vokst mye, og er ei meget aktiv ung dame. Hun trives godt og liker å bli kost med av Elias, men er fortsatt litt skeptisk til resten av familien. Moren til Elias forteller at de stadig må holde et øye med henne når hun er ute på løpetur, for hun vil jo helst utforske hver eneste krik og krok i huset! Det høres ut som en aktiv og sprek hamsterjente. :-)

Tusen takk for oppdatering, Elias og Elisabeth!

Min Dyreverdens Bellie
Min Dyreverdens Bebi "Xylo"

Min Dyreverdens Bebi (Xylo)


Vesle Bebi har byttet navn til Xylo, og eier Anja kan fortelle at alt er bare bra med henne. Hun står opp samtidig som Anja om morgenen så hun rekker å få en godtebit før Anja drar på jobb. Om kvelden når Anja kommer hjem, titter Xylo frem igjen i påvente av en liten godbit til. Matfavorittene er visstnok yoghurtdrops, tørka jordbær og kokt egg. En liten søtmoms altså! (Ps. til dere andre: Yoghurtdrops skal kun gis en sjelden gang, da det innholder masse sukker som hamstere ikke tåler så bra). 

Xylo har et bur i flere etasjer, med leker og sandbad. Hun har også fått løpeball til å løpe i på kvelden, men Anja sier at hun fortsatt er litt usikker på om denne typen aktivitet har falt i smak. 

Dere får ha lykke til videre, og tusen takk for bilde og oppdatering!



Min Dyreverdens Berlin (Spretten) 

Cream banded-jenta Berlin var en av de tammeste og mest hengivne ungene i kull 2, og det er hun nok fortsatt. Hun var heldig og fikk dyrekjære Marius som matfar. Han hadde hatt hamster tidligere, og hadde virkelig hamstertekke - det så jeg med en gang de kom på besøk.
Min Dyreverdens Berlin "Spretten"
Jeg har fått mange hyggelige oppdateringer fra Marius og Berlin, som nå heter Spretten. Moren til Marius forteller at Spretten liker å se på tv sammen med Marius. Hun er kosete og liker å få oppmerksomhet fra alle i familien. Av og til kan hun likevel være litt spretten fordi hun er så aktiv, dermed fikk hun et passende navn. Hun elsker både kjøtt, ost og egg, og spiser også masse grønt.

Takk for oppdatering, Marius og Siren!

Dette bildet ble tatt i oktober/november, så Spretten er nok enda litt større nå!

Min Dyreverdens Bentley 

Cream-gutten Bentley bor nå hos den nye fôrvertfamilien sin. Der får han masse oppmerksomhet og kos fra sine to eiere, Malin og Julia. Stadig får jeg koselige oppdateringer om hvordan det går med han, og det er kjempehyggelig. Selv håper jeg jo at Bentley skal få mulighet til å bringe de gode pels- og gemytt-genene sine videre i Min Dyreverden i løpet av 2014, men ingen faste planer er lagt enda.

Da de nettopp hadde fått Bentley hjem, fortalte familien at han var langt mer kosete og kontaktsøkende enn det de hadde forventet. Det er alltid hyggelig for en oppdretter å høre! I jula fikk jeg koselig hilsen med bilde av jentene og Bentley, og han har blitt en skikkelig stor gutt! De kunne fortelle at han er en herlig liten tass nå som de har blitt ordentlig godt kjent med han. Han er rolig, snill og nysgjerrig, og elsker å løpe rundt på badegulvet når han får lov. Koselig å høre!

Takk for oppdatering!
Min Dyreverdens Bentley







Min Dyreverdens Belize (Nusse) 


Belize har skiftet navn til Nusse. Nusse var faktisk navnet på min aller første hamster jeg fikk da jeg var ti år gammel, så det er et kjært navn for meg. Nusse bor hos en dyrekjær familie som også har hatt hamster før. De skriver:

"Nusse har det veldig bra, mye mer aktiv enn vår forrige hamster og utforsker hele buret hele tiden. Hun liker seg spesielt godt i sandboksen og i kokkosnøtta, hvor hun ofte sitter med en godbit. Gresskarkjerner er den absolutte favoritten og hun kommer mer enn gjerne i hånda for å spise det. 
Ikke superglad i "kos" det er for mye å utforske til å sitte stille, vi må også passe veldig på når vi har henne ute, for høyder har hun ingen respekt for. (Hamstere ser svært dårlig og har ikke dybdesyn, så da må man passe på litt ekstra når de er ute! Marie).

Hun liker helst å sove, spise, lagre og andre ting på samme sted som dokassa. ;) Hun er litt B-hamster som resten sv familien. Står opp sent, men er da til gjengjeld våken helt til vi har stått opp så hun får alltid sagt god morgen :)


Takk for oppdatering, Marianne!
Min Dyreverdens Belize "Nusse"




Da har vi faktisk fått oppdateringer fra alle untatt to; Bonnie - som sist jeg hørte hadde det godt hos familien sin på seks i Tønsberg, og Bea, som bor hos et dyrekjært samboerpar i Sandefjord. Som jeg gjorde i forrige post; her er noen mimrebilder av denne gjengen, fra da de var tre uker gamle og fortsatt bodde hos oss. Trykk på bildene for å forstørre dem. 


Fra venstre: Min Dyreverdens Belize "Nusse", Min Dyreverdens Bentley, Min Dyreverdens Bronx og Min Dyreverdens Blomst. 
Fra venstre: Min Dyreverdens Berlin "Spretten", Min Dyreverdens Bebi "Xylo", Min Dyreverdens Bellie og Min Dyreverdens Blanca "Trixie". 

Marie

2 kommentarer:

  1. Virkelig søte alle sammen!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de har blitt en stor og vakker søskenflokk! :-)

      Slett