fredag 14. februar 2014

Smådyrgress: Så ditt eget grøntfôr!

Ute er det bare snø og regn om dagen, og frosten slipper ikke taket i bakken før om noen måneder enda. Da er det koselig å kunne så sin egen lille hageflekk innendørs, som hamsterne også kan nyte godt av!

Forrige uke kjøpte jeg dette smådyrgresset fra Trixie til mine små. Det inneholder havre-, hvete- og byggfrø, og gir et rikt, friskt og sunt gress som alternativ til det man finner i grøntavdelingen på matbutikken. Det er utrolig morsomt og enkelt å dyrke, og i løpet av en uke fra første vanning er gresset klart til å klippes.

Et brett ferdig gress gir ca. 8-10 porsjoner gress, og disse pakkene koster som regel ikke mer enn 50 kroner.

Her er et lite bildedryss fra ukas prosjekt:

Dag 1: Frøene og "jorda" kommer i en forseglet plastpose. Den åpnes, tømmes i brettet og gis en ganske god dusj med vann. Ikke vær sparsom på vannet, og husk å sette frøene lyst - gjerne i en vinduskarm. 
Dag 3: Spirer begyner å vokse frem over hele brettet. Jeg dusjet gresset to-tre ganger daglig med sprayflaske slik at ikke frøene skulle tørke ut igjen i den tørre varmeovnslufta vi har hjemme.
Baileys sjekker at alt er bra med spirene, og rekker å lure til seg et par frø også. 

Dag 5: Se på alle de små røttene! Minst like gøy som å så karse det her. 
Dag 5: Gress i stua er faktisk ganske dekorativt!
Dag 7: Én uke etter jeg først vannet frøene er gresset klart for å spises. Det går selvsagt an å sette inn hele bunten til hamsteren og la den forsyne seg i noen minutter før man tar den ut igjen, men jeg valgte å klippe gresset. 

Bruk gresstråene til å knyte gresset i små bunter om du har flere hamstere å mate! 

En litt trøtt Ellie får komme opp og smake på resultatet.  
Det smakte så godt at hun tok hele bunten med seg hjem. 

Archie var også veldig fornøyd med dagens grøntfôrfangst!

1 kommentar:

  1. Hei! Hvor kjøpte du det? kan jeg få tak i det på dyrebutikken?

    SvarSlett