søndag 29. september 2013

Kull 2: Fødselen og de 3 første dagene i bilder

Torsdag morgen, 26. september, fødte Ellie Viola alle sine 15 fine små. Fødselen hadde akkurat startet klokken 8 da jeg så til henne før jeg dro på jobb. En time etter var det tre små nøster å skimte i sovehuset hennes, og da jeg kom hjem igjen lå det hele 15 rosa babyer i Ellies rede. Samme kveld og morgenen etter ga jeg Ellie alt hun kunne trenge av ekstra næring. Hun fikk babymat med ris og kalvekjøtt, hundefôr med kylling og oksekjøtt, og både brokkoli og agurk for å få i seg litt fuktighet. Jeg posjonerte det selvsagt utover, og lillemor tok imot alt med stor matlyst.

Ellie har gjennom hele svangerskapet - og nå også etter ungene har ankommet - vært utrolig rolig og vennlig overfor meg. Derfor følte jeg meg trygg på å ta det første bildet av gjengen morgenen 27. september.

1 dag gamle: Ellie med ungene.

1 dag gamle: Alle 15. Nei, venta..


















1 dag gamle: Her har vi 15. mann! Ellie hadde dratt han med seg ut ved et uhell. Jeg antar at han hadde et ekstra godt tak på en av pattene hennes da hun tok seg en luftetur ut av reiret. Han skreik og peip, men Ellie glemte likevel å ta han med seg inn igjen. Det endte med at jeg tok han opp (med sagflis og alt) med en sleiv, og la han pent tilbake til mamma. Det første han gjorde var å fortsette å drikke melk. Søting.
Når lørdagen kom og ungene var to dager gamle var jeg veldig spent på om alle fortsatt var der. Og det var de. Med et såpass stort kull er sannsynligheten for at alle overlever litt mindre enn ved et mindre kull.
2 dager gamle.
2 dager gamle: Her kan man telle alle 15 hvis man er riktig så nøyaktig.
 I dag er ungene 3 dager gamle, og noen har nå såvidt begynt å få synlige pigmenteringer i huden. Det tar enda et par dager før jeg kan se hvem som blir lyse og hvem som blir mørke, da sablepigmentering er litt senere sylig enn hva f.eks. golden er.
3 dager gamle: Elliemor og den mindre synlige ungeflokken. 
3 dager gamle: Her er de! Tre dager gamle nurk, og som sagt kan man se at noen begynner å bli mørkere. Det er mest tydelig her på den øverste ungen, som sannsynligvis blir sable banded.

En ny post som det her kommer om en tre dagers tid. :-)
Vi du vite hva som skjer i redet før den tid kan du følge med på facebooksiden vår
Min Dyreverdens Hamsteroppdrett for daglige oppdateringer.

Marie

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar