tirsdag 11. juni 2013

To store nyheter på én gang!!

Jeg har to store, gledelige og spennende nyheter til dere i dag. De har ingenting med hverandre å gjøre, men de er like interessante på hver sin måte.

Men aller først må jeg bare få takke alle de koselige hamstereierne som nå har hver sin unge fra kull 1; tusen takk for at jeg fikk bruke bildene deres, og takk for alle de koselige kommentarene jeg fikk på innlegget fra i går (på mail altså, for de som måtte være oppdaterte og ser at forige post er kommentarløs). Jeg må si at noe av det koseligste med å drive med hamstere og oppdrett er nettverket man får. Både med andre hamsterentusiaster (joda, det er faktisk en del av oss) og med mine egne kjøpere.
Archie som liten gutt, seks-syv uker gammel.
Archie nå.

Sånn, over til den første nyheten! Uten at jeg har gjort så mye ut av det har jeg i det stille bedrevet litt hamsterslektsforskning på Archie i det siste. Da jeg kjøpte Archie var han ca. 6 uker gammel. Jeg kjøpte han på dyrebutikken på Storo Storsenter i Oslo, hvor jeg fikk fortalt at han hadde blitt levert til dem fra en privatoppdretter sammen med noen av brødrene sine, som var i samme bur. Allerede da begynte jeg å lure, for vi er ikke skrekkelig mange private hamsteroppdrettere i Oslo om dagen. Ikke lenge etter så jeg et blogginnlegg hos Hamsterhiet som jeg ikke klarte å legge fra meg. I innlegget stod det at én av Hannah Hegges (Hamsterhiet) fôrverthamstere, Snorre Lokessønn fra hennes kull 5, hadde fått et kull hos sin nye eier, med ei lita hamsterfrøken ved navn Nymeria. Ungene ble født 27. januar 2013, og det var flere bilder av ungene der (les hele innlegget her: Hamsterhiet: Nymeria + Snorre). En eller fler av disse ungene var ivory banded (som min Archie), og lignet skrekkelig mye på han. Kunne det være lille Archie jeg så?

Jeg tenkte og grublet, men gikk ikke noe videre med det fordi a) Archie var jo ikke født 27. januar - de i dyrebutikken sa han var født 3. februar, og b) det stod ingenting om at disse ungene ble levert til dyrebutikk. Så jeg la det fra meg. Det var helt til Hannah her om dagen noterte seg den samme tilfeldigheten mellom Archies utseende og fødselsdato sammenlignet med ungene eieren av Snorre hadde fått. Det ble til at Hannah kontaktet Snorre og Nymerias matmor for å spørre akkurat hvor hun leverte disse hamsterungene. Og joda; hun hadde levert en ivory banded hannhamster til dyrebutikken på Storo. Siden sannsynligheten for at enda en annen privatoppdretter i Oslo skulle levert en ivory banded hann på samme alder på samme tidspunkt til samme dyrebutikk på samme sted er tilnærmet lik null, har vi dermed konkludert med at Nymeria og Snorre er Archies foreldre, og at dyrebutikken må ha notert seg feil fødselsdato. Ikke rart han er så vakker og fin i pelsen som han er når han slekter på slike fine gener! Nymeria er en dyrebutikkhamster uten så mye bakgrunnsinfo, mens Snorre derimot, han har et helt slektstre.

Dermed ser familieinfoen til Archie nå slik ut:

Navn: Archie
Født: 27.01.2013
Oppdretter: Marianne 

Mor: Nymeria - Golden agouti banded, korthåret
Far: Hamsterhiets Bosse "Snorre" Lokessønn - Silver grey agouti, langhåret
Kullsøsken: 11

Morfar: Ukjent
Mormor: Ukjent

Farfar: Loke - Silver grey dominant spot banded, langhåret
Farmor: Årolilja Hikosdatter - Black eyed cream, langhåret

Venstre: Archies mor Nymeria, høyre: Archies far Hamsterhiets Bosse (Snorre) Lokessønn. Foto: Hannah Hegge, Hamsterhiet
Archies farmor og farfar: Årolilja Hikosdatter (nederst) og Loke
(øverst). Foto: Hannah Hegge, Hamsterhiet
Hvis dere har kommet dere helt hit i denne posten, så ikke slutt å lese enda, snart kommer nyhet nummer to (og den er nesten enda bedre)! Dersom alt dette stemmer, så er Archie bærer av langhår, noe som åpner opp en helt ny verden av muligheter når det kommer til avl og oppdrett. For nå skal dere høre!

Om en bitteliten uke (sannsynligvis til helgen) blir det familieforøkelse hos oss. Jeg har kjøpt ei lita jente fra Eldängens Hamsteroppdrett i Stockholm, som skal bli en del av min lille dyreverden her hjemme i løpet av uka.
Dette var ikke et lenge planlagt kjøp, men ønsket har vært der lenge. Jeg vil la Baileys få ett eller to kull til, men så trenger jeg ei ny jente som kan bringe inn litt nye friske, fine gener og farger. Dermed falt valget på Eldängens Midori når muligheten bød seg. Hun er født 8. mai, er langhåret, og har fargen sobel. Her er en liten video av Midori og søskene hennes da de var nesten 4 uker for én uke siden (lånt fra Eldängens Hamsteruppfödning LINK). (Midori er en av de brune ungene med lyse ringer rundt øynene). Når hun kommer hit skal hun få et nytt navn, men det vil jeg ikke avsløre helt enda.

Går alt etter planen og Midori viser seg å være så søt og tam som hun virker, vil hun få sitt første kull med Archie i september eller oktober. Hvis Archie er den vi tror han er - og da altså bærer av langhår - så kan dette kullet bli 50/50 av både lang- og korthårsunger. Og det hadde jo vært helt herlig! Fargekombinasjonen deres kan også føre til mange forskjellige unger i ulike creambaserte varianter, også denne gang med 50 % banded-unger. Men alt dette skal jeg komme tilbake til siden.

Sånn! Da var tidenes lengste post over. I morgen kommer Min Dyreverdens Avalon på sommerferiebesøk, og skal bli her i to uker. Det gleder jeg meg veldig til, for nå er det over to uker siden jeg så han sist. Skal nok få lagt ut et lite bilde eller to av han i løpet av uka, og flere oppdateringer om Midori kommer når jeg har hentet henne.

Marie

4 kommentarer:

  1. kjempekjekt å lese.,så bra skreuet :-)
    fra elin

    SvarSlett
  2. Så Alva og de andre i kull 1 bærer langhår??

    SvarSlett
    Svar
    1. I teorien skal halvparten av ungene være bærere av langhår:) Om Alva er en av dem vet vi ikke sikkert før hun eventuelt får barn med en langhårspappa. Hvis hun bærer langhår blir halvparten av babyene deres korthåret, og halvparten langhåret. Men om hun ikke bærer det, så blir alle sammen korthåret:-)

      Slett